Aktivacijom e-osobne iskaznice do bržeg i šireg poslovanja

Ministarstvo unutarnjih poslova od samog početka vrlo aktivno sudjeluje u projektu e-Građani, čiji je cilj putem kontinuirane digitalizacije i modernizacije poslovnih procesa tijela javne uprave građanima omogućiti jednostavniju komunikaciju s javnom upravom, na jednom mjestu na Internetu. Na taj se način utječe i na smanjenje gužvi i čekanja pred šalterima, odnosno nudi brže poslovanje, brža i dostupnija usluga te smanjenje utrošenog vremena na suhoparnu birokraciju

Kao partner Ministarstva unutarnjih poslova u izradi osobnih dokumenata, Agencija za komercijalnu djelatnost d.o.o. (AKD) je s ciljem bolje informiranosti hrvatskih građana i olakšavanja procesa aktivacije e-osobne iskaznice izradila video, koji na jednostavan način, korak po korak, pojašnjava postupak aktivacije elektroničkog dijela osobne iskaznice.

Video možete pogledati na Youtube kanalima MUP-a i AKD-a, a osim iz njega, detaljne informacije o proceduri aktivacije mogu se dobiti i u svim policijskim upravama, kod službenika koji rade na izdavanju osobnih iskaznica, a koji će u dolazećem razdoblju proći dodatnu edukaciju, kako bi građanima mogli pružiti cjelovitu informaciju po ovom pitanju.  

Naime, Ministarstvo unutarnjih poslova od samog početka vrlo aktivno sudjeluje u projektu e-Građani, čiji je cilj putem kontinuirane digitalizacije i modernizacije poslovnih procesa tijela javne uprave građanima omogućiti jednostavniju komunikaciju s javnom upravom, na jednom mjestu na Internetu. Na taj se način utječe i na smanjenje gužvi i čekanja pred šalterima, odnosno nudi brže poslovanje, brža i dostupnija usluga te smanjenje utrošenog vremena na suhoparnu birokraciju.

Unutar toga, u sklopu digitalizacije što većeg broja poslovnih procesa za koje je nužna visoka razina sigurnosti kod predstavljanja te vlastoručni potpis podnositelja zahtjeva, MUP je 2015. godine počeo izdavati elektroničku osobnu iskaznicu. Njezina je prednost što omogućuje elektroničku identifikaciju i izradu naprednog elektroničkog potpisa. Iskaznica naime, uz podatke ispisane na samoj kartici, ima do dva certifikata, identifikacijski i potpisni. Identifikacijski certifikat koristi se za elektroničku potvrdu identiteta i autentikaciju prilikom pristupa elektroničkim uslugama, dok potpisni služi kao podrška naprednom elektroničkom potpisu i zamjenjuje vlastoručni potpis, sukladno zakonu kojim je reguliran elektronički potpis.

To ustvari znači da je elektronička osobna iskaznica vjerodajnica visoke razine sigurnosti, uz koju građanin može koristiti sve usluga sustava e-Građani, ali i druge elektroničke usluge u Hrvatskoj, neovisno o pružatelju. Uz to, hrvatska e-osobna iskaznica je kao vjerodajnica visoke razine sigurnosti prihvaćena i na području Europskog gospodarskog prostora (zemlje EU-a, Norveška, Island i Lihtenštajn).

No, kako bi ju se dakle moglo koristiti kao vjerodajnicu kod korištenja elektroničkih usluga, nužna je aktivacija njenog elektroničkog dijela, što su građani u većoj mjeri počeli raditi tek prethodne godine, pa ih i ovim videom želimo dodatno potaknuti na korištenje e-osobne iskaznice za dostupne e-usluge, jer - aktivacija elektroničkog dijela osobne iskaznice nudi pregršt mogućnosti i u velikoj mjeri pojednostavljuje e-poslovanje širokog spektra u zemlji, ali i inozemstvu.  

Trenutno je u posjedu građana 1 534 904 važećih e-osobnih iskaznica s dva certifikata te 363 411 važećih e-osobnih iskaznica koje sadrže samo identifikacijski certifikat, te se mogu koristiti za prijavu na sve elektroničke usluge koje ne traže digitalni potpis.
Sustav e-Građani i 54 zasad dostupne elektroničke usluge trenutno koristi gotovo 650.000 građana. Uz e-usluge MUP-a, među najkorištenijim uslugama su Osobni korisnički pretinac, e-Dnevnik, e-Porezna, HZMO korisničke stranice (i dobivanje elektroničke radne knjižice) i e-Matične knjige.

Elektronička usluga e-Usluge MUP od početka 2015. godine omogućava građanima, bez odlaska na šaltere, dobivanje uvjerenja o prebivalištu, uvjerenja o boravištu, uvjerenja o aktivnom boravištu (važeće u trenutku generiranja dokumenta) i potvrde o vlasništvu cestovnih vozila (dosad podneseno 342 703 zahtjeva).
Krajem iste godine, Ministarstvo unutarnjih poslova proširilo je svoje e-poslovanje te građanima kroz sustav e-Građani ponudilo i mogućnost e-prijave boravišta (dosad podneseno 880 zahtjeva), te davanja suglasnosti za izdavanje putovnice i osobne iskaznice djetetu, kao i suglasnosti za prijavu prebivališta djeteta na adresu drugog roditelja, u slučajevima kada roditelji ne žive na istoj adresi. Usluga također omogućava davanje suglasnosti stanodavca za prijavu prebivališta punoljetne osobe na adresu stana/kuće koje je vlasnik/suvlasnik (dosad podneseno 307 zahtjeva).   

Svojim e-uslugama 2016. godine smo pridodali i e-registraciju ne turističkih objekata koje pružaju uslugu smještaja strancima (podneseno 312 zahtjeva), dok smo 2017. godine uveli i mogućnost podnošenja e-zahtjeva za izdavanje vozačke dozvole (podneseno 1887 zahtjeva).

Prethodnu 2018. godinu započeli smo još jednom novošću na ovom području, e-zahtjevom za izdavanje putovnice (podneseno 818 zahtjeva), a na ljeto smo svim zainteresiranim omogućili i uslugu e-Detektivi, odnosno elektroničko podnošenje zahtjeva za obavljanje detektivske djelatnosti (usluga dosad nije korištena).   
U sustav e-Građani kontinuirano se uključuju nove e-usluge, u čemu ne zaostaje niti, kako smo gore i prikazali, Ministarstvo unutarnjih poslova koje, uz još neke, trenutno u pripremi ima i e-zahtjev za osnivanje auto-škole. 
 

Stranica